Terapie folklorem má v roudnické galerii úspěch

0
64

Roudnice nad Labem – FOLKLORE IS NOT DEAD, vzkazuje název kolektivní výstavy v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem. Shoduje se na tom více než 30 autorek a autorů současné výtvarné scény.

Folklor je pro ně skvělou záminkou, jak se vyjádřit k nadčasovým tématům, nebo naopak k otázkám zcela aktuálním: apatie, předsudky a netolerance ve společnosti, nacionalistická ideologie či perzekuce v Bělorusku. Výstava nachází odezvu u návštěvníků i v médiích a patří k těm, které přesahují hranice regionu.

Co vybranou třicítku autorů spojuje, je to, že svůj dialog s tradicí berou vážně. Přestože na výstavě nechybějí díla vtipná nebo ironická, s folklorem a folklorismy si nezahrávají. Jsou-li původní obsahy nejednoznačné nebo už vyprázdněné, hledají, čím je naplnit. Pro návštěvníky je potom atraktivní různorodost forem vyjádření od instalace, videa, přes malbu, sochu a objekt po výšivku, která náleží k překvapením výstavy.

Volba autorů se neomezuje na hranice České republiky. Kurátorka přizvala umělce ze Slovenska, mezi nimiž folklor přirozeně rezonuje. Několik autorek, které dlouhodobě žijí v Čechách, je svými kořeny spjato s Běloruskem, Spojenými státy, nebo třeba africkou Ghanou. Multimediální umělkyně Tereza Bušková, jejíž video z projektu Hidden Mothers (2020–2021) má v Roudnici českou galerijní premiéru, žije a úspěšně pracuje ve Velké Británii.

Rufina Bazlova svými vyš(ž)yvankami poukazuje na perzekuci nevinných lidí v Bělorusku po posledních prezidentských volbách. Kateřina Šedá už více než deset let nahlodává apatii v místě, kde obří automobilka narušila krajinu i vztahy mezi lidmi. Velkým tématem je ztráta kořenů, nacionalismus, zneužívání klíčových kapitol z dějin 20. století nebo nenávist ve společnosti, jíž se tak daří v prostředí zcela „netradičním“ – ve virtuálním prostoru.

Jde o výstavu, jejíž koncepce a náplň přitahuje hlavně mladou generaci návštěvníků, stejně jako návštěvníky otevřené aktuálním přístupům a výzvám v současném umění. Nejnovějšímu počinu roudnické galerie nechybí reflexe v médiích (recenze Lidových novin, Události v kultuře či ArtZóna na ČT art).

V polovině září vychází katalog s textem kurátorky a autorky výstavy Petry Mazáčové.

Autor: Lucie Švec Kabrlová

- Naši partneři -
Předchozí článekKovové regály mají široké využití
Další článekSvobodná základní škola přivítala svoje prvňáčky
Kateřina Hažvová
Kateřina Hažvová je novinářka z Lovosic. Vystudovala mediální komunikaci na Vyšší odborné škole Jana Ámose Komenského v Ostravě. Její pracovní náplní je především redakční a administrativní činnost v tištěné i elektronické podobě Litoměřicka24. Je vášnivou čtenářkou a velkou milovnicí kávy, kaváren a sladkostí všeho druhu.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno